שפעתהחזירים טיפולבעזרתצמחימרפא

שפעת החזירים זוהתה לראשונה אצל בני אדם בצורה מאסיבית באפריל השנה. הכנסו למאמר המצורף ולימדו כיצד יכולה רפואת הצמחים לשפר ולחזק את תפקוד מערכת החיסון יחד עם טיפול בסימפטומים השונים הקשורים במחלה.

שפעת החזירים Swine influenza או Swine flu היא במקורה, שפעת ייחודית לחזירים, העוברת מחזיר אחד למשנהו בדומה לשפעת אנושית.

במקרים נדירים יכולה מחלה זו לעבור מחזירים לבני אדם, אולם הסכנה והפחד העיקרי לבני אדם הוא יצירת זן חדש של נגיף שפעת אנושית שמורכב ממקטעים גנטיים של נגיף שפעת החזירים, העובר בצורה ישירה בין אדם לאדם.

חשש זה התממש לאחרונה ובאפריל 2009 דווח על נגיף שכזה (מתת הזן (H1N1 המכיל מקטעים גנטיים משפעת החזירים ועובר בקלות מאדם לאדם .

באמצע מרץ 2009 התפרצה מגפת שפעת בצפון אמריקה, ומשם התפשטה לשאר רחבי העולם.

הנגיף התגלה לראשונה בארה"ב כאמור באפריל 2009, והדבקה מאסיבית בין בני אדם דווחה לראשונה במקסיקו סיטי. באירוע זה הועבר הנגיף מאדם לאדם ללא קשר למגע עם חזירים, אלא באמצעות שיעול, עיטוש ומגע עם חולה כמו בכל שפעת. אף על פי כן כונתה המחלה תחילה באופן בלתי רשמי בשם "שפעת חזירים", בשל השערה כי מקור הנגיף מחולל המחלה בנגיפי שפעת החזירים.

מקרים רבים דווחו בתחילה בעיקר במקסיקו, ארצות הברית, ובקנדה, ולאחר מכן החלו דיווחים רבים נוספים מכל רחבי העולם. ביוני 2009 הכריז ארגון הבריאות העולמי באופן רשמי על המחלה כמגפה, ועד היום, אוגוסט 2009 דווח על מאות אלפי מקרי הידבקות וודאים במחלה, ועל מאות שמתו כתוצאה מסיבוכי המחלה.

בישראל דווח עד אוגוסט 2009 על כ-2000 מקרי הידבקות ו-8 מקרי מוות, אך ההערכה כי עוד עשרות אלפי ישראלים נדבקו במחלה בצורה קלה, ובעולם מניין החולים עומד על כ-230,000 חולים ולמעלה מ-2000 מתים.

הסימפטומים של שפעת החזירים הנם זהים כמעט לחלוטין לאלו של שפעות ויראליות אחרות וכוללים בדרך כלל:

  • חום מעל 38 מעלות צלזיוס
  • תשישות
  • כאבי גרון
  • חוסר תיאבון
  • שיעול וליחה מרובה
  • שלשולים והקאות לעיתים

הטיפול בשפעת החזירים בעזרת צמחי מרפא:

כאשר אני ניגש לטפל באדם חולה בשפעת מכל סוג שהיא אני מבקש לעזור לו בכמה רמות טיפוליות.

1. חיזוק ושיפור תפקוד המערכת החיסונית

2. טיפול סימפטומטי בתופעות אקוטיות כמו הורדת חום אם נדרש, הפחתת כמויות הליחה, או שיפור יכולת הפינוי שלה, עזרה ביעילות השיעול אם קיים והפיכתו לפרודוקטיבי יותר במידת הצורך.

3. שיפור התפקוד הכללי של הגוף בזמן מחלה או אחריה (ספיגת המזון, התמודדות עם סטרס)

4. מניעה וטיפול בזיהומים משניים כגון זיהומים בקטריאלים או ויראלים ש"מזהים" את חולשתו של הגוף ותוקפים די בקלות בזמן מחלה.

ישנם מספר לא מבוטל של צמחי מרפא הידועים ביכולתם לשפר את תפקוד הגוף בזמן מחלה ולעזור לו להשתקם ממנה. חלקם עושים זאת על ידי שיפור המערך החיסוני , חלקם יעזרו בהורדת העומס הויראלי ובכך יקלו על הגוף להתמודד עם הפתוגן, וחלקם יכולים לשפר את פינוי וניקוז הליחה ממערכת ובכך להרגיע את השיעול אם יש או "ליבש" את הליחה שהצטברה בריאות.

בחרתי כאן כמה מהצמחים שאני אוהב לעבוד איתם במקרים של שפעת. כמובן שאלו הם צמחים שאני רואה איתם שיפור ניכר גם בימים אלו כאשר אנו מתמודדים עם וירוס שחדש לנו יחסית ומתפשט במהירות.

שורש קיפודנית Echinacea spp:

אחד מצמחי המרפא המוכרים והנמכרים ביותר בעולם כיום. האכינצאה נמצא בשימוש מאות רבות של שנים. מוצאו מצפון אמריקה והוא שימש את האינדיאנים שם כצמח מרפא חשוב כבר בימי קדם. השימוש הוא בשורש לרוב (למרות שישנם גם שימושים לחלקים העליים של הצמח).

פעילות הרפואית של הצמח היא בעיקר חיזוק פעילות מערכת החיסון ולפי כך גם אנטי דלקתי, ואנטי ויראלי. ההתויות הנפוצות של אכינצאה הן בעיקר למחלות חורף שונות , דלקות זיהומיות, ומצבים של חולשת המערכת החיסונית. החשיבות של האכינצאה לטיפול בשפעת החזירים היא גדולה ביותר.

כמו בכל שפעת גם כאן האנשים שנמצאים בקבוצת סיכון להיפגע מהמחלה הם כמובן אלו שמסיבה כלשהי גופם חלש יותר באופן יחסי- תינוקות, נשים בהריון, אלו שסובלים ממחלות כרוניות , קשישים, סוכרתיים וכו' ולכן מתן שורש אכינצאה באיכות טובה כטיפול מניעתי או אקוטי יהיה חשוב ביותר ליפול בסוג שפעת זה ובכל מחלה ויראלית אחרת.

קדר סיני Astragalus membranaceus

זהו צמח חשוב הנמצא בשימוש אלפי שנים ברפואה הסינית המסורתית.

פעילותו הרפואית מתקשרת לחיזור מערכת החיסון, הוא נחשב אדפטוגן, מוריד לחץ דם ואנטי אוקסידנט.

כל אלו הופכים אותו ליעיל ביותר במצבים של התקררות ושפעת, למניעה וטיפול בכל מחלה ויראלית, חשוב לקשישים שסובלים או מתאוששים ממחלה ארוכה, ולטיפול מחזק בהתאוששות גם ממחלות לב איסכמיות.

הצמח מותר לשימוש בזמן הריון והנקה , ובהקשר הזה הוא חשוב וטוב גם לנשים הרות שמבקשות להגן על עצמן בפני מחלות ויראליות לאורך ההריון ואחריו.

סמבוק שחור Sambucus nigra fls

הסמבוק הוא עץ נפוץ מאוד באירופה. בעבר הפיקו מפירותיו של העץ תרופות לחיזוק חיסוני ולאחר מכן ייצרו מאותן פירות גם ליקר שיכר שהיה נפוץ מאוד אצל הימאים בתקופות קדומות יותר, והתגלה כמשפר כאבים ראומטים.

פריחתו היפה מסמלת בארצות ארופאיות את בוא הקיץ ואילו פירותיו המבשלים בסוף העונה החמה מסמלים את בואו של הסתיו.

מקור שמו של העץ הוא מיוונית ומהגזע הקשה שלו מייצרים את הסמבוקה- כלי נגינה נפוץ אצל היוונים.

פרחי הסמבוק ידועים כמורידי חום, נוגדי שיעול,וברונכיט, מגבירים הפרשה של ליחה מהסמפונות, וכמובן חשובים לטיפול בשפעת ומחלות דרכי הנשימה. לפירות יש פעילות נוגדת וירוסים שהוכחו מחקרית.

מרווה רפואית Salvia off fol

המרווה היא אחד מצמחי מהמרפא החשובים והמעניינים ביותר לדעתי.

המרווה נפוצה מאוד באזור הים התיכון ובארץ (למרות שהמין הרפואי הגדל בבר הנו מרווה משולשת ולא מרווה רפואית) היא נמצאת בשימוש ברפואה העממית באירופה ואזורנו מאות ואולי אלפי שנים.

הפעילות הרפואית של המרווה בהקשר של שפעת ומחלות חורף היא כצמח מחטא מצוין ובגלל הנוכחות הרבה של שמנים אתריים בעלי הצמח – נחשבת המרווה במידה רבה גם צמח מכייח.

יחד עם זאת למרווה יש תכונת המרצה חשובה למערכת העצבים ולכן טובה גם לתשישות ולשיקום שלאחר המחלה.

טיון השמש Inula helenium

זהו צמח נפוץ בעיקר באירופה ושמו ניתן לו על שם הלנה מטרויה אשר נחשבה לאלה במיתולוגיה היוונית שבעקבות חטיפתה פרצה מלחמת טרויה המפורסמת.

טיון השמש הוא אחד הצמחים המגוונים ביותר בפעילות הרפואית המתייחסת למערכת הנשימה:

פעילותו כמכייח, אנטי בקטריאלי, מחטא, אנטי ויראלי, ומוריד חום, שמים אותו במרכז של כל טיפול כמעט במערכת זו.

יחד עם זאת הוא נחשב גם משתן, נוגד תולעים, אנטי פטרייתי, ונוגד טפילים במערכת העיכול.

במקרים של שפעת או מחלות חורף, או במקרה המדובר של "שפעת החזירים" השימוש בו יהיה בעיקר כאשר המחלה תהיה מלווה בליחה מרובה הגורמת לקושי מסויים בנשימה, חרחורים וצפצופים או שיעול קשה ולא פרודוקטיבי.

גם בסיבוכים כגון ברונכית או אסטמה השימוש בצמח יהיה חשוב ויעיל מאוד מניסיוני.

שוש קריח Glycyrrhiza glabra

אחד הצמחים הנפוצים ביותר בשימוש ברפואת צמחים סינית, הודית וכמובן שגם ברפואת צמחים מערבית.

הצמח גדל גם בארץ ישראל בעיקר באזור החופים הדרומיים ובאדמות גיריות. הצמח נזכר כבר בכתביו של הרמב"ם ושל אסף הרופא, וערביי ארץ ישראל נהגו להכין ממנו משקאות מתוקים וסוכריות (המכונות עד היום- סוכריות סוס).

פעילות של הצמח מגוונת מאוד והוא נחשב לצמח רב פעלים מבחינה רפואית.

הפעילויות הרפואיות העיקריות של הליקוריץ' הקשורות לתופעת השפעת הן אנטי דלקתיות ,שיקום ריריות במערכת הנשימה, כיוח, הרגעת שיעול, מחזק מערכת החיסון , ופעילות אנטי ויראלית.

יחד עם זה הצמח נחשב לממריץ של האדרנל וככל הנראה גם לאדפטוגן.

תכונות אלו הופכות אותו לצמח יעיל ביותר לטיפול ב"שפעת החזירים" ובכל מחלת חורף אחרת הפוגעת במערכת הנשימה התחתונה.

לסיכום:

הבאתי כאן מידע על מספר צמחים היכולים לתת יד בתהליך ההחלמה מהמחלה הויראלית המכונה כאמור "שפעת החזירים" . כמובן שישנם עוד די הרבה צמחים שיכולים לקחת חלק בטיפול שכזה והבחירה תהיה שונה במידת מה ותיקבע על פי תלונות המטופל , גילו, אופי המחלה ,התסמינים הנוספים של המחלה, ויכולות ההתאוששות שלו ממנה. יחד עם זה הטיפול הנו טיפול דינאמי שמקבל צורה שונה בכל שלב שבו נמצא החולה .

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here