Credit Canva

תרבית דם היא בדיקה מיוחדת שמטרתה לבחון נוכחות של חיידקים או פטריות בדם. הדם שלנו אמור להיות סטרילי לחלוטין, ולכן קיומם של גורמים מזהמים מעיד על בעיה מסוימת. מאחר שיש סיכון ממשי לנזקים משמעותיים כתוצאה מזיהום הדם, חשוב לטפל בכך באופן מידי. התסמינים העיקריים של זיהום בדם הם צמרמורות, חום גבוה ותחושת חולי באופן כללי.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

תרביות דם הן מנות דם אשר נלקחות מהוורידים של הנבדק או הנבדקת, ומונחות על מצע מיוחד שכולל מזון. בדרך זו, אם יש פטריות או חיידקים בדם, הן ישגשגו בזכות המזון והטמפרטורה המבוקרת וניתן יהיה לזהותם בקלות.

חשוב לבצע את הבדיקה עוד לפני מתן טיפול אנטיביוטי. דגש נוסף הוא הוא לקיחת שתי דגימות של הדם, לפחות. הסיבה לכך היא שלמרות שהבדיקה מתבצעת באופן סטרילי, בעת לקיחת הדם עלולה הדגימה להזדהם ממקור חיצוני כך שהבדיקה לא תשקף את מצבו האמיתי של הדם. כשלוקחים שתי דגימות משני ורידים שונים, הסיכון לטעות מסוג זה הופך למזערי.

תוך כמה זמן מתקבלות התוצאות?

אם בתוך 2-3 יממות לא זוהתה צמיחה של חיידקים או פטריות בדגימה, התרבית מוגדרת כשלילית. למרות זאת התוצאות הסופיות יינתנו רק לאחר שבוע, ליתר ביטחון. תרבית חיובית, כלומר כזו שזוהתה בה צמיחה של גורמים מזהמים, מחייבת התייעצות עם הרופא המטפל שהפנה לביצוע הבדיקה. בדיקת תרבית דם מאפשרת גם לבחון את מידת ההשפעה של חומרים אנטיביוטיים שונים על הגורם המזהם, וכך לדעת מהו הטיפול המיטבי. חשוב להדגיש כי ניתן לבצע תרבית דם גם בלי להגיע למרפאה – באמצעות חברה שעורכת בדיקות דם בבית.

אילו חיידקים ניתן לזהות בתרבית דם?

הבדיקה מאפשרת לזהות מגוון רחב של חיידקים ופטריות, וביניהם קנדידה וסטרפטוקוקוס פנאומוניה. בכל מקרה את אופן הטיפול ואת סוג האנטיביוטיקה המתאים קובע רופא שמקבל לידיו את התוצאות (ולוקח בחשבון מידע נוסף רלוונטי). בחלק מהמקרים נדרש גם עירוי נוזלים. חברת Human Test עורכת בדיקות דם מכל הסוגים בבית הלקוח, לרבות תרבית דם, וכן מעניקה שירותי אחיות ורופאים פרטיים ובכך מבטיחה מענה מידי ומקצועי לכל מצוקה. צלצלו עוד היום > 1-700-700-907

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here