נשירת שיער – למה זה קורה?
קרדיט PIXABAY

שינויים בתזונה ושינויים הורמונליים, יכולים לגרום לנשירת שיער בגיל צעיר, איך ניתן למנוע את הנשירה ולשפר את המצב?

מקובל לחשוב שתופעת נשירת השיער וההתקרחות שכיחה יותר בקרב גברים, אף על פי כן, נמצא ששיער דליל ונשירת שיער מופיעה גם אצל נשים. נשירת שיער אופיינית בעיקר בעונות המעבר, הסיבות לדלילות בשיער יכולה לקרות בשל מחסור בוויטמינים או מינרליים חיוניים לגוף, בשל מצב בריאותי לקוי, הריון ועוד. השיער גדל באופן מחזורי, שכולל מספר שלבים: גדילה, ירידה בקצב הגדילה ומנוחה, שאחריה בדרך כלל מגיעה הנשירה. כאשר רואים שיש נשירה של מעל 100 שערות ביום, מומלץ לפנות לרופא מומחה או תזונאי לקבלת טיפול מתאים. אחד הגורמים העיקריים לדלילות השיער הם הרגלי תזונה לקויים. נטילת תוספי מזון היא דרך מעולה להשלמת המחסור אשר יכולה לסייע בהאטת קצב נשירת השיער. לעיתים, נשירת השיער וההתקרחות יכולה גם להיגרם מעודף של וויטמינים. על פי מחקרים, צריכה עודפת של ויטמין A שהמקור שלו הוא בתרופות או בתוספי תזונה יכול לגרום לדלילות בשיער ולנשירה, לכן מומלץ להקפיד לקחת את הכמות היומית המומלצת של הוויטמין.

נשירת שיער אצל נשים בהריון

בזמן הריון ואחרי לידה אצל חלק מהנשים יש בעיה של נשירת שיער. הנשירה נגרמת מכיוון שהאישה היולדת נמצאת במתח וחרדה ( מתח והרמוני ההיריון) ומכיוון שהלידה עצמה נחשבת כגורם טראומתי לגוף וישנם שינויים הורמונליים שמתרחשים בגוף בזמן ההיריון והלידה, גם לאחר הלידה. נשירת השיער לאחר הלידה יכולה להיגרם מפעילות לא תקינה של בלוטת התריס. במידה ואובחן אצל הרופא המטפל בעיה בבלוטת התריס, טיפול תרופתי במינון המומלץ ע"י הרופא יכול לסייע ונשירת השיער תופסק. כאשר לא מדובר בבלוטת התריס, הגורמים יכולים להיות קשורים במחסור בוויטמינים ומינרלים, מכיוון שהעובר צריך את הוויטמינים האלה בתקופת גדילתו ברחם. לכן חשוב להקפיד על תזונה עשירה ובריאה אשר מעודדת את בריאות הגוף וחוזק השערה וכן מומלץ להקפיד על שילוב של תוספי תזונה על מנת להשלים את המחסור. נשירת השיער נפסקת בדרך כלל חצי שנה או כמה חודשים לאחר הלידה.

התקרחות גברית

כשניים מתוך שלושה גברים חווים אובדן שיער בשנות ה-20 לחייהם, במרבית המקרים היא כתוצאה מהתקרחות שנובעת משילוב של תורשה והורמונים. להתקרחות הגברית שני מאפיינים בולטים במיוחד: נסיגת שיער והתקרחות הדרגתית של מרכז הקרקפת ונסיגת קו השיער הקדמי או ירידה בכמות וצפיפות השיער וגדילת השיער תקינה בחלק האחורי של הקרקפת ובצדדים. על פי מחקרים שנערכו, נמצא קשר בין התקרחות אצל הגברים והשפעה על הבריאות – נטייה למחלות כמו סכרת, רמת שומנים גבוהה, מחלות לב ועוד . ניתן לטפל בתופעה ע"י שימוש בתוספי מזון, כדורים וקרמים טיפוליים נגד נשירה. אפשרות טיפולית נוספת, שיעילה בעיקר להתקרחות בקו השיער הקדמי, היא השתלת שיער.

טיפים חשובים למניעת נשירה

  • לא לצבוע את השיער – צבע השיער והחומרים שבו עלולים לגרום לאלרגיות, להאטה בצמיחה ואף להתקרחות.
  • חפיפה נכונה – התדירות של חפיפת השיער צריכה להיות מותאמת באופן אישי. לאנשים עם קרקפת שמנונית מומלץ על חפיפה יומיומית, אך, עם התקדמות הגיל הקרקפת מפרישה פחות חומרי סיכה והלחות הטבעית של השיער פוחתת. בהתאם לכך, כדאי להוריד את כמות החפיפות. למרות זאת, לא מומלץ לחפוף בתדירות נמוכה מידי מכיוון שזה עלול לגרום לקשקשים. לכן חשוב למצוא את תדירות החפיפה הנכונה עבור סוג השיער והגיל וכמובן חשוב להתאים את סוג המוצר לסוג השיער. שימוש בשמפו מיוחד לשיער יבש, שמפו לשיער שמן, שמפו לשיער דליל וכדומה.
  • שיפור התזונה – שמירה על תפריט קבוע ומאוזן שכולל פירות, דגים מלאים, ירקות, חלבונים, שומנים טובים במידה ובאיכות גבוהה.
  • הפחתת הכולסטרול בתזונה – מינון גבוה של כולסטרול בתזונה יכול לגרום לעודף של הורמונים והחמרה של הנשירה. הפחתת כמות הכולסטרול בתפריט וצמצום צריכת בשר אדום יכולה לסייע במניעת הנשירה.
  • רכיבים תזונתיים – השלמת המחסור על ידי תוספי תזונה חיוניים לבריאות העור והשיער. כמו גופרית, ויטמינים מקבוצת B. חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 וכדומה.
  • סירוק השיער – מומלץ לסרק את השיער בתנועות עדינות במסרק עם רווחים עבים ושיניים רחבות.

לסיכום, מכיוון שלנשירת שיער יש גורמים אפשריים רבים, לא קיים "טיפול קסם" לכל המקרים. מאכלים שונים יכולים למנוע נשירה כאשר הסיבה היא מחסור בגורם תזונתי אך יכולות להיות גם סיבות אחרות. הדרך היעילה ביותר לעצור את נשירת השיער היא להתייעץ עם רופא כדי לזהות את הסיבה לנשירה ולקבוע את דרך הטיפול היעילה ביותר.

הערה 1

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here