טיפול בכאבי גב על ידי פיזיותרפיה

מקור השם הינו טיפול גופני, אשר מתבסס על תרגול וחיזוק שרירים, בנוסף על כך ישנן שיטות המשלבות עזרים חיצוניים כגון אולטרא סאונד או גלים חשמליים. הטיפול שייך לתחום הפרא-רפואי, כלומר רפואה מאבחנת, משקמת ומונעת בעיות רפואיות מגוונות אשר מגבילות בתנועה, או גורמות לכאב. פיזיותרפיה, הינה טיפול מדעי, אשר עקרונותיו מבוססות מחקרים מדעיים והוכחות מחקריות אבסולוטיות, בניגוד לטיפול אחרים ברפואה המשלימה לדוגמא. לקראת סוף המאה ה-19 אחיות עסקו בעיסוי רפואי לשיקום בעיות אורטופדיות ונוירולוגיות, לאור הצלחת הטיפול, התעורר הצורך להתמקצעות בתחום, ובמהלך השנים הפך התחום למקצוע נפרד.

כאשר מטופל מגיע למכון פיזיותרפיה, סביר להניח שמופיעים אצלו כאבים במידה זו או אחרת או קיימת הגבלה בתנועה אשר מוגבלת עקב כאבים או חולשה / חוסר גמישות של השרירים. טיפול בכאבי גב, אשר מהווים נתח מהותי מכלל טיפולי הפיזיותרפיה, נעשה במגוון רב של שיטות וניתן לשפר את המצב, למנוע את הבעיה הבאה ולהקל את הכאב בכמה וכמה זוויות טיפול שונות.

אחת המטרות במהלך הטיפולים היא להרגיל את האדם אשר סובל מכאבי גב, לא לעודד את אותם כאבים בפעילות יום-יומית, הרגלה של ישיבה ועמידה נכונה, התכופפות, הרמת משאות ועד לפעולות טבעיות ופשוטות כמו לקום מהמיטה. התועלת בהקניית הרגלים אלו, מניעת עומס על חוליות עמוד השדרה, מניעת קימור בגב אשר גורם לעומס זה, והפעלת שרירי הרגליים החזקים שחשופים לפגיעות במידה מועטה לעומת הגב.

הטיפול עצמו, כולל חיזוק והגברת גמישות שרירים שונים על מנת להגביר את טווח התנועה, והעברת העומס מעמוד השדרה אל השרירים, שהינם סתגלניים יותר באופיים מאשר עמוד השדרה. עיקר העבודה הינה חיזוק שרירים בשם זוקפי הגו, והרחב בטני, אשר צמד שרירים אלו, לרוב לא מפותחים אצל האוכלוסייה הכללית שלא עוסקת בספורט, שרירים אלו אחראים ליציבת הגוף והחזקתו במצב זקוף. זוקפי הגו אחראים להחזקת הגב במנח זקוף, ולמנוע מרכז כובד קדמי מדי, אשר יעמיס על העמוד שדרה עצמו. הרחב בטני, אחראי על החזקת הבטן, ומניעת "קריסה" של הגוף כלפי קדימה. שני שרירים אלו קשורים בעקיפין אחד לשני ואחראים ליציבה של האדם, כאשר השרירים חזקים הם מסוגלים להחזיק את האדם בצורה טבעית ובריאה, ללא חשיפת עמוד השדרה לסכנות ולחצים.

כמו כן קיימות שיטות לחיזוק השרירים, הפחתת הכאב והגברת גמישות השרירים על ידי עיסוי , לחיצות ומתיחות בטכניקות שונות. יש לציין שכיום בכל מכון בסיסי ניתן להסתייע במכשירים המבוססים על אולטרא סאונד ו / או גלים חשמליים, בנוסף לשיטות טיפול מבוססת תרמותרפיה – טיפול על ידי חימום.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here