קרדיט: פורטל רפואה אלטרנטיבית

ב-9 בדצמבר 2020, נחת בארץ משלוח החיסונים הראשון מחברת פייזר. ב-1 בינואר 2021, ארגון הבריאות העולמי אישר את החיסון, והמדינה מיד פתחה במבצע חיסונים חסר תקדים. נכון ל-22 במרץ 2021 חוסנו כבר 5,187,471 אנשים במנה ראשונה ו-4,592,626 אנשים בשתי מנות חיסון בישראל.

כמעט שלושה חודשים מאז, אפשר לומר שהקורונה מאחורינו. אז זהו… שלא לגמרי.

נכון לתחילת חודש יוני, החלימו מקורונה 832,742 אנשים. האינטרנט מלא בנתונים ומספרים, אך נתון אחד חסר: כמה אנשים מסך כל המחלימים אכן יכולים לומר שהקורונה מאחוריהם?

עבור לא מעט מחלימי קורונה הנגיף עדיין חי וקיים ושולט על גופם. הכתבה הבא באה להזכיר לכולנו את מה שאנשים מסוימים מתקשים לשכוח.

החיים "פוסט קורונה" – הצד הפחות ורוד של מחלימי הקורונה

חולי קורונה רבים, בפרט חולים קשים, נזקקו לאשפוז שהוביל לשכיבה ממושכת ולטיפול נמרץ. הטיפול הנמרץ מטרתו לתמוך במערכות הגוף השונות בזמן שהוא נלחם בנגיף הקורונה, אך לעתים הטיפול כולל גם פעולות פולשניות כמו הנשמה והרדמה אשר עלולות לגרום לתחלואות נוספות, שילוו את האדם גם לאחר החלמתו מהנגיף.

שכיבה ממושכת במחלקות אשפוז, ובפרט בטיפול נמרץ פוגעת במערכות הגוף השונות. השכיבה הממושכת גורמת לפגיעה במערכת השריר – שלד ומתבטאת בדלדול מסת השריר, ירידה בכוח הגס ובסיבולת (התעייפות מהירה) ובמצבים קיצוניים להפרעה ביכולת להניע את הגוף. בנוסף, גם העצמות נחלשות בשל אי נשיאת משקל על הגפיים (בעיקר הרגליים), כל אלה עלולים להוביל לקושי בעמידה, בהליכה ובתפקוד היום-יומי.

מערכת נוספת שנפגעת היא מערכת הלב וכלי הדם. המערכת הזו מושפעת מאוד מרמת הפעילות של הגוף, לכן במצב של שכיבה ממושכת המערכת מאיטה את עצמה, מאוד. ההאטה הזו מזיקה לבריאות הגוף. כאשר אנחנו רוצים לחזור לפעילות עלינו לזאת זאת בהדרגה ובזהירות רבה.

ובל לשכוח, אחת מהמערכות שהכי נפגעות בעקבות נגיף הקורונה עצמו, והתהליך ההחלמה ממנו, היא מערכת הנשימה. למעשה הסימפטום העיקרי של המחלה הם קשיי נשימה, תהליך של הנשמה מלאכותית, ובעיקר במצב מתמשך, עלול גם הוא להוסיף להיחלשות ופגיעה של שרירי ואיברי הנשימה בגוף.

שיקום רב מקצועי למחלימי קורונה

החלק הראשון בתהליך השיקום של מחלימי קורונה (חולים קשים ומונשמים), כולל גמילה ממכונת הנשמה והחזרת מערכות הגוף לנשימה עצמונית תקינה ויעילה. תהליך הגמילה מהנשמה מלאכותית מתבצע במחלקות ייעודיות לגמילה ושיקום נשימתי. התהליך יכול להיות ממושך ומורכב, וגם לאחר הגמילה המחלים נזקק להמשך שיקום מערכת הנשימה על ידי טיפולי פיזיותרפיה נשימתית אינטנסיביים, בנוסף לשיקום כללי על ידי צוות רב מקצועי.

שיקום רב מקצועי למחלימי קורונה כולל טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת.

הדגש בטיפולי הפיזיותרפיה, פרט לפיזיותרפיה נשימתית, הוא על שיקום מערכת עצם-שריר שחוותה פגיעה קשה מאוד. מטרת הטיפול לשפר כוח שריר וסיבולת ולהחזיר את המחלים לעצמאות מלאה בניידות כולל מעברים, עמידה והליכה.

טיפולי ריפוי בעיסוק מטרתם להחזיר את המחלים לתפקוד יומיומי עצמאי, בדגש על טיפול עצמי (רחצה, לבוש, אכילה וכד'), ובהמשך לעבודה ולשגרה מלאה. אחת התלונות השכיחות בקרב מחלימי קורונה היא פגיעה בתהליכי חשיבה כמו זיכרון, קשב ותפקודי חשיבה גבוהים. מרפאות בעיסוק מתמחות גם בשיקום וטיפול קוגניטיבי.

קלינאית תקשורת מסייעת בשיקום מערכות הבליעה והדיבור אשר עלולות להיפגע בעקבות הפגיעה המשמעותית למערכות הנשימה. בעיקר עבור מחלימי קורונה אשר עברו הנשמה מלאכותית ותהליך של פיום קנה (טרכיאוסטומיה).

אנחנו ב-Restart Therapy – מסייעים למחלימי קורונה להשתקם באופן מלא מכל התחלואות והמגבלות שהותיר בהם הנגיף. השלב שבו אנחנו נכנסים לתמונה הוא אותו שלב קריטי שבו האדם חוזר הביתה, ומתמודד לראשונה מול מציאות חדשה ולא מוכרת של גוף חדש, חלש ועייף בסביבה הטבעית שלו. שיקום בית למחלימי קורונה הינו שלב חיוני וחשוב בתהליך השיקום על מנת לחזור באופן מלא לשגרה ולחיים רגילים ודומים ככל שניתן למה שהיה לפני הקורונה.

למידע נוסף על שיקום בית למחלימי קורונה ופיזיותרפיה נשימתית היכנסו אלינו לאתר http://www.restart-therapy.co.il או התקשרו אלינו למספר 077-9966400 לשיחת ייעוץ עם מטפל מוסמך ללא עלות או התחייבות. אנחנו ב-Restart Therapy מתמחים בשיקום בית, ומעניקים את השירות באופן פרטי בפריסה ארצית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here