תסמונת צליפת שוט

תסמונת צליפת שוט מכילה מגוון פציעות של הצוואר אשר נגרמות בגלל הטחה אלימה של הראש והצוואר באופן כוחני ומהיר לכיוונים שונים. הראש יכול להיות מוטח בגין נפילה מאופניים, נפילה מסוס, נפילה במהלך סקי או מחבטה, אך לרוב הטחת צוואר וראש כוחנית כזו תהייה קשורה לתאונות דרכים.

במהלך התנגשות של הרכב בו אתם נוהגים ברכב או כול גורם אחר (עץ, בנין, עמוד חשמל.. ) מלפנים הראש מוטח בעוצמה תחילה קדימה ומיד אחר כך אחורה. כאשר רכב אחר מתנגש בכם מאחור הראש שלכם יוטח בעוצמה רבה לאחור ומיד לאחר מכן לפנים. כמובן שקיימות אין סוף ווריאציות וזוויות של התנגשויות אשר כול אחת מהן תטיח את הצוואר לכיוונים מעט שונים ותיצור נזקים שונים.
באנגליה למשל קרוב לחצי מיליון בני אדם הגישו תביעות בגלל תאונות דרכים וצליפת שוט במהלך שנת 2007 בלבד. בארצות הברית מתרחשות כשלושה מיליון תאונות הכרוכות בצליפת שוט כול שנה.
  • המנגנון של הפציעה
אפילו התנגשות של רכב הנוסע נסיעה איטית יכולה לייצר כוחות אדירים על הצוואר והראש. קל וחומר התנגשות הקורית במהלך נסיעה אופיינית.  הטחת הראש בכיוונים שונים ומשונים בכוח רב ובמהירות גבוהה ביותר מותחת וקורעת את הרקמות הרכות (רצועות, שרירים, גידים, עצבים, כלי דם קפסולות ועוד) התומכות בעמוד השדרה הצווארי. במקרים קשים יתכנו פגיעות חמורות יותר כגון שברים של חוליות, שטפי דם תוך מוחיים ואף מוות.
  • סימפטומים וסימנים
יש לזכור שהסימנים והסימפטומים בעקבות צליפת שוט יכולים להופיע שעות ואף ימים לאחר התאונה. למעשה, ישנה קורלציה בין פרק הזמן שחלף עד שהסימפטומים הופיעו לחומרת הבעיה. במילים אחרות הנזק יהיה גדול יותר אים אנו חשים בכאב מיד לאחר התאונה. מהם הסימנים והסימפטומים השכיחים בגין צליפת שוט? 60%-70 מהמעורבים בתאונות צליפת שוט מתלוננים על כאבי ראש. 60-98% מתלוננים על כאבי צוואר ונוקשות. תלונות שכיחות נוספות כוללות: ראייה מטושטשת, קושי לבלוע, צלצולים באוזניים, חוסר יציבות, סחרחורת, ורטיגו, הקרנות כאב או נימול לגפיים, כאבי כתפיים וגפיים, כאבי גב וכאבי גב תחתון, כאבי לסתות ותסמונת מפרק הלסת, חולשה ועייפות, דיכאון.
  • גורמים המחמירים את הנזקים מצליפת שוט.
התנגשות עם מכונית גדולה ו/או התנגשות במהירות נסיעה גבוהה תייצר כוחות גדולים יותר ותחשוף אותנו לנזק גדול יותר. גם ליציבה ולארגונומיה של המכונית יש השפעה על תוצאות התאונה: למיקום המדויק של תומך הראש מאחור ישנה חשיבות גדולה בעת הטחת הראש. משענת ראש נמוכה מידי עלולה להחריף את הנזק. אנשים מבוגרים גמישים פחות וחלשים יותר ועל כן נוטים להיפצע באופן חמור יותר, נשים וילדים נפצעים יותר בגלל גודל פיזי וחולשה יחסית, גם אנשים עם דלקות פרקים או נזקים גופניים מוקדמים אחרים צפויים לצאת עם נזקים חמורים יותר מתאונת דרכים. אנשים עם בעיות נפשיות יחלימו לאט יותר.
 
  • בדיקה ואבחון
האבחון נעשה בהתבסס על ההיסטוריה של החולה ובדיקה של הראש והצוואר בפרט. מלבד פרטים אישיים יש לנסות ולמוד במהלך לקיחת ההיסטוריה מה היה מנגנון הפציעה המדויק כדי לנסות ולהבין אלו רקמות נפגעו. ללמוד על מצבו הנפשי של הנפגע בעבר ובהווה ומה היה מצבו הפיזי לפני הפגיעה. האם עבר תאונה בעבר? האם סובל מדלקות פרקים?
יש לערוך בדיקה מקיפה שתכלול התבוננות, מישוש, בדיקת טווחי תנועה, בדיקות נאורולוגיות ובדיקות כלליות.
על פי המתודה שנכתבה בקוויבק קנדה (Québec Task Force) יש לדרג את חומרת הנזק לחמש דרגות שונות. דרגה 0 למצב בו אין כאבים או מגבלות כלשהן. דרגה 1- כאבי צוואר בלבד. דרגה 2- כאבי צוואר וסימנים וסימפטומים נוספים בגין נזק קל לשלד והשרירים. דרגה3- כאבי צוואר ווסימנים וסימפטומים הנרגמים בגין נזק לעצבים. דרגה 4 – כאבי צוואר וסימנים וסימפטומים המעידים על שברים, פריקות ונזקים לעמוד השדרה.
במידת הצורך יש לעשות שימוש באמצעי הדמיה ובדיקות רפואיות אחרות ובכללם צילומי רנטגן על מנת לשלול שברים ופתולוגיות אחרות.אין צורך בצילומי רנטגן לדרגות 1 ו2. לנזקים בדרגה 3 ו4 יש לערוך צילומי רנטגן באופן שגרתי ובמידת הצורך בדיקות EEG  ו  EMG
  • הטיפול בצליפת שוט
לשלבים 1, 2,ו3 תרופות כלשהן אינן מומלצות ובמידה ועושים בהם שימוש יש לצמצמם לשבועות הראשונים בלבד. לרוב יש להסתפק בטיפול ידני הניתן על ידי מומחה בתחום הכירופרקטיקה. הכירופרקט יחזיר את טווח התנועה של החוליות יאזן את התפקוד של השרירים ויחזיר את שיווי המשקל ותחושת הפרופיוספציה לתיקונה. שימוש בצווארון לתמיכה צריך להיות מוגבל לשבועות ספורים בלבד והחזרה לפעילות שגרתית צריכה להיות כמה שיותר מהירה. ניתוחים מומלצים רק במקרים של נזקים קשים וחוסר יציבות של עמוד השדרה. הגישה של הכירופרקטור המשלבת טיפול מקצועי ושיקום אקטיבי עשויים לקצר את משך הפציעה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here