מה תפקידה של מערכת החיסון?
תמונה - Freepik

מה מקשה עליה?

בגלל הגיוון של הכלים אותם צריכה מערכת החיסון כדי להתמודד עם הגיוון של מחוללי המחלה, נדרשים שלושה דברים עיקריים: כוחות מגינים, תנועה חופשית של כוחות אלה וניסיון.

כוחות מגינים – המצאות כוחות חזקים פנימיים היכולים להתגייס בעת הצורך.

תנועה חופשית של כוחות – כשצריך, בכל שלב, המערכת יכולה במהירות לאפשר לכוחות המגינים להגיע לאזורי המאבק.

ניסיון – יכולת הגוף לפעול בעקבות תרגול – בשביל זה בעצם הגוף חווה חשיפה למחוללי מחלה כעניין של גדילה והתבגרות כלל מערכתית. 

זו הסיבה שהגוף שלנו מתקרר ומתנסה בהתמודדות עם מחוללי מחלה. כמו שעושים אימונים בצבא. כל אחד מהכלים האלה אמורים להיות זמינים לגוף וכל פגיעה בהם תביא לקושי של הגוף להתמודד עם מחולל מחלה. 

איך נעזור לילד לבנות מערכת חיסון חזקה?

מנגנון מערכת החיסון נבנה, כמו יתר הדברים בגוף, לפי סדר מסוים – מהבסיס ומעלה. מערכת החיסון מורכבת, בגילאים צעירים, משילוב של שלושה דברים, (מי אמר צבא ?) גנטיקה, מערכת הנשימה ומערכת העיכול כך שכל חולשה של אחד מהם תפגע במערכת החיסון. זה הופך את העניין לפשוט. עם גנטיקה יש המון דברים לעשות רק צריך לאבחן איזה חולשות יש.

מערכת הנשימה מדוייקת מאד בסימנים של חולשתה ואיתה בדרך כלל נוח לעבוד ולחזק. מערכת העיכול היא מערכת שצריך בעיקר לא להעמיס עליה דברים מזיקים – מוצרי חלב בגיל צעיר, עודף ממתקים וג'אנק פוד. ומהר מאוד היא תתחזק. נדמה שכל הורה יודע מה לא טוב לכל הילדים וגם לילדו שלו, אז פשוט צריך להקפיד יותר. 

גופו של הילד צריך להתאמץ כדי להתחזק – לא צריך לחסוך ממנו מאמצים – אנחנו מחלישים אותו בכך. שיתאמץ וייפול ויקום ויתחזק. לא לחסוך ולא לפנק מדי, לא בזה. מערכת החיסון צריכה הזדמנויות להתחזק והחיים מזמנים לה בשפע. תנו לילד לגדול בכל החזיתות וגם בזו. לוו אותו בחוליו ותמכו בו במאבקו כדי שיתחזק ויגדל עם מערכת חיסון חסונה. בסופו של דבר, מערכת חיסון חזקה יכולה למנוע דלקת שקדים מילדינו בדרך טבעית ללא תרופות ועוד מגוון מחלות שונות שעלולות להיתפתח בחיים ובזמן הילדות בפרט.

חיזוק מערכת החיסון בעזרת תזונה

מערכת החיסון היא מערכת שזקוקה לאימון כדי להתחזק. כמו כל מערכת אחרת בגוף, יש משקל לתורשה אותה אנחנו מקבלים מהורינו, ויש משקל גדול לדרך בה אנחנו

מחזקים את המערכת ונותנים לה בטחון. כמו כל דבר אחר בגוף גם מערכת החיסון צריכה את האימון הבסיסי ורק אז היא מתחסנת ויכולה להתמודד עם מחוללי מחלה חזקים יותר. בסיס מערכת החיסון נבנה על מערכת הנשימה ומערכת העיכול. אלה שתי מערכות המספקות אנרגיה באופן מיידי לגוף, אוויר ואוכל, ובאחריותן להזין את החיסון.

מערכת הנשימה ומערכת העיכול מתחילות לפעול באופן אינטנסיבי רק אחרי הולדת התינוק, (ולא בבטן אימו כמו יתר האיברים בגוף) הן מגיעות לבשלות בגיל 3,4. לכן בשנים הראשונות חייבת להיות הקפדה יתרה על סוגי המזון והחשיפה לאוויר שאינו מזוהם. מזון תפקידו להזין את הגוף ולאמן את מערכת העיכול כדי שתתחזק. כמו כל שריר שאנחנו רוצים לחזקו. בחירת מזון שאינו דורש מאמץ מינימאלי ממערכת העיכול גורם לחולשתה. כמו אותו שריר שיחלש ויתנוון אם לא נפעילו. בחירת מזון דל סיבים ומעובד מאד – היא בחירה אומללה שאינה עונה למטרות ההתחזקות. הגוף צריך להתאמץ קצת בעיכול האוכל כדי שיתחזק. מנגד – מזון מתובל מדי, בעיקר עודף סוכר ומלח, גורמים לגוף להכניס את המערכת להקפאה כדי שלא תתמודד עם עודף התבלינים. אותו דבר עם מזון מטוגן וחריף.

לסיכום – מזון אמור להיות בעיקר טבעי, פירות וירקות חיים, מלא, אורז\קמח וטעים. יש הרבה שמחת חיים במזון מתאים. נצלו אותה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here