קרדיט freepik

אל תתנו לשם של המחלה להטעות אתכם, מדובר במחלה שכנראה אינה נפוצה מספיק, ולכן גם לא הרבה ידוע עליה בציבור הרחב. בישראל יש כיום כ-6,000 אנשים אשר מאובחנים במחלה. הסיכוי שתכיר מישהו שחולה במחלה אולי לא גבוה, אבל למקרה שיום אחד תיתקל באדם שחי עם המחלה, הנה כמה דברים שכדאי שתדע.

מהי למעשה טרשת נפוצה?

טרשת נפוצה (באנגלית Multiple Sclerosis :או בקיצור MS) היא מחלה אוטואימונית, בה מסיבה לא ברורה המערכת החיסונית תוקפת את מערכת העצבים ופוגעת במיאלין, אותו חומר שומני אשר עוטף ומבודד את העצבים.
ללא מעטפת המיאלין שלמה ותקינה, נוצרת פגיעה בהולכה העצבית במוח ובעמוד השדרה. פגיעה שכזו פוגמת בתפקוד התקין של מערכת העצבים, בדגש על המוח, חוט השדרה ועצב הראייה. מאחר וכל מערכות הגוף פועלות בזכות מערכת העצבים, הפגיעה בטרשת נפוצה יכולה להופיע במגוון רחב מאוד של תפקודים: מוטוריים, תחושתיים וקוגניטיביים.

מחלה של צעירים

המחלה בד”כ מתגלה בגיל צעיר, אצל מבוגרים צעירים (20-40), בתקופה בה קריירה ומשפחה נמצאים בהילוך מהיר. המטרה העיקרית בשיקום וטיפול בחולי טרשת נפוצה, היא לסייע להם להישאר במעגל העבודה ולשמור על שגרה, עם התאמות מינימאליות בסביבה בהתאם לצורך ולשמור על איכות חיים לאורך שנים קדימה.

בשלבים מוקדמים של טרשת נפוצה טיפול שיקומי יתמקד בעיקר בהערכה מוטורית, תחושתית וקוגניטיבית לאיתור קשיים ובהתאם לתוצאות ההערכה להתאים תוכנית שיקום נוירולוגי פרטי בבית.
בכל סוג של טרשת נפוצה תסמינים ראשונים בדרך כלל יכללו הפרעות תחושה, ירידה תחושתית בידיים וחולשת שרירים בידיים וברגליים המתבטאת בקושי באחיזה והרמת חפצים וגרירת רגל. הסימפטומים לרוב אינם מסבים כאב ובמקרים רבים הם יתפתחו תחילה רק בצד אחד של הגוף.

מהלך המחלה משתנה מאדם לאדם

טרשת נפוצה מתאפיינת ב-4 סוגים שונים בהתאם למהלך המחלה. שני הסוגים השכיחים ביותר של המחלה הם טרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה פרוגרסיבית.
טרשת נפוצה התקפית מאופיינת בהתקף אחת לכמה זמן ובתקופות של רמסיה (הפוגה). התקף טרשת נחשב למצב אקוטי שבו חלה החמרה כלשהי באחד או יותר מתפקודי הגוף: טשטוש בראייה, גרירת רגל, נימול ביד או ברגל. חומרת ההתקפים, משך כל התקף וזמני ההפוגה בין ההתקפים נשלטים באמצעות טיפולים תרופתיים המותאמים לחולי טרשת בהמלצת נוירולוג. בדרך כלל במהלך התקף הטיפול בטרשת נפוצה כולל מתן סטרואידים להפסקת ההתקף, ולאחר מכן שיקום במרכז שיקום או שיקום בבית.

בטרשת נפוצה פרוגרסיבית לרוב אין התקפים אלא מדובר על התקדמות של המחלה והתסמינים לאורך השנים. קצב ההתקדמות וההחמרה בתסמינים השונים שונה מאדם לאדם. גם כאן, קיים טיפול תרופתי אשר מותאם במיוחד למהלך מחלה מסוג זה.

חיים עם טרשת נפוצה

לטרשת נפוצה אין מרפא, מדובר במחלה כרונית ומתקדמת. בשלב מתקדם יותר של המחלה, יותר ויותר שרירים מושפעים מהפגיעה העצבית, והמשמעות היא פגיעה בכושר התפקוד השוטף. בשלבים אלו אנשים אשר חיים עם המחלה נזקקים בדרך כלל לאביזרי עזר לניידות, על מנת ללכת, ולעתים אף נזקקים לכ"ג. תפקוד הידיים פוחת ועם השנים אדם שחי עם המחלה עלול להזדקק לעזרה בפעולות מסוימות. חלק מהחולים מדווחים גם על ירידה בתפקודי החשיבה והזיכרון. טיפולים שיקומיים ומשמרים לאורך השנים, מסייע רבות לחולים לשמור על תפקוד, עצמאות ובטיחות מרבית.

למידע נוסף על שיקום בית לחולי טרשת נפוצה, פיזיותרפיה שיקומית, ריפוי בעיסוק למבוגרים וקלינאית תקשורת למבוגרים היכנסו לאתר שלנו www.restart-therapy.co.il. לקבלת ייעוץ טלפוני ללא עלות או התחייבות ממטפל מוסמך, התקשרו אלינו למספר 077-9966400.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here