קראטה להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז

מה עוד אפשר לספר על הפרעת קשב וריכוז המפורסמים ? מאות מחקרים וספרים, מאמרים ופרסומים, שיטות אבחון וסוגי טיפול קיימים בתחום.

ובכל זאת אני רוצה לספר לכם על דרך טיפול מפתיעה ומבטיחה שהיא גם הנאה צרופה לילד. נשמע לא אמתי? תאמינו, הנה מתחילים.

מה היא הפרעת קשב וריכוז? אז ככה…

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה בתפקוד מערכת העצבים והמוח. ילד עם קשיים בתחום זה מתקשה לשים לב לפרטים, מתקשה בהקשבה להוראות ובביצוען וכמו כן בהכנת שיעורי בית.

הילד מתקשה בהתארגנות ונמנע מפעילות הדורשת מאמץ מנטאלי מתמשך. ילד כזה נוטה לאבד חפצים ולשכוח מה עליו לעשות.

ישנם מאפיינים נוספים שקשורים לחלק ה”היפראקטיבי” של התופעה והם:

פעלתנות יתר: המתייחסת לאופי ההתנהגות הגופנית המאופיינת באי שקט תנועתי וחוסר מנוחה. ילד כזה ינוע בחוסר מנוחה, תהיה לו נטייה לעזוב מצבים בהם נדרשת ישיבה ממושכת. הוא יתקשה לווסת את כמות הדיבור שלו ולהיות בשקט לפרקי זמן.

ואימפולסיביות: המתייחסת להתנהגות שבה התגובה באה לפני המחשבה. וכך ניראה שהילד פולט תשובה לפני ששמע את השאלה עד הסוף. ילד אימפולסיבי יתקשה להמתין לתורו, יתערב, יפסיק או יפריע לאחרים בפעילותם.

חשוב מאוד לא לשכוח שיצירתיות, אינטליגנציה, ערנות, גמישות, התלהבות ומוכנות לשתף פעולה הן בהחלט גם תכונות של אותם הילדים !!!

יחד עם זאת לקשיים שצויינו עלולים להתווסף קשיים נוספים כגון צורך בסיפוק מידי וסף תסכול נמוך, נטייה לנטוש את הפעילות עם הופעת קושי ראשוני, לוותר עליה ואף להימנע ממנה בעתיד ,בעיקר אם התלווה אליה כישלון בעבר או ההצלחה לא מובטחת .

לא קשה להבין כי ילדים עם קשיים כפי שתיארנו אותם עלולים לפתח תגובות רגשיות כמו דיכאון ,חרדות וקשיים חברתיים. לא פעם יתפתח דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, הימנעות, חוויה של אי שליטה עצמית, עקב כישלונות מצטברים ואכזבה עצמית.

איך מטפלים בהפרעת קשב וריכוז?

ישנן שלוש דרכים המקובלות כיום ומקובל גם לשלב אותן.

טפול תרופתי שניתן רק על ידי רופא לאחר איבחון.

טיפול פסיכולוגי והדרכת הורים ומחנכים, שם יושם דגש על יצירת הרגלי התנהגות חדשים וטיפול בתגובות רגשיות.

תאוריה מעניינת ומעשית לגבי הפרעות קשב וריכוז נבנתה על ידי תום הרטמן, שאומר שהתנהגויות המאפיינות פעלתנות יתר היו בהחלט מועילות ותואמות מצבים של הישרדות והסתגלות לתנאי חיים שדורשים צייד וליקוט מזון (כמו האדם הקדמון). חיפוש וסריקת שטח דרשו אולי יותר התנהגות של ריכוז מפוצל ולטווח קצר כשהפעולה מתבצעת תוך כדי פעילות גופנית ובתנועה. אגב גם חיפוש מידע בגוגל, ומעבר בין ערוצי הטלוויזיה השונים דורש פיצול קשב וריכוז לטווח קצר, כשהפעולה מתבצעת תוך כדי “הפצצה אדירה” של מידע (צבעים שירים ותמונות זזות) – מה שמדמה תנועה.

לעומת זה לימוד בכיתה דורש מיומנות אחרת וסוג ריכוז שונה. בכיתה הלימוד מבוצע בצורה מסודרת, עקבית ומתמשכת. לא סוג הלימוד שהילדים מורגלים אליו עד בית הספר.

עכשיו קל יותר להבין כמה מסובך זה יכול להיות לילד כזה לשנות את התנהגותו ומצד שני כמה זה חשוב להצלחה בחיים ולבריאות נפשו לאפשר לו שינוי.

וזה הזמן להציג לפניכם את “הטיפול הסודי”

מדובר באימון קראטה. באימון קראטה, הילד פוגש סביבה נכונה ביותר מבחינת הצרכים שלו כילד עם הפרעת קשב וריכוז.

אימון הקראטה נערך בסביבה מוסדרת שקטה ומובנית – פחות מגרה, החוקים ברורים וחוזרים על עצמם.

ישנן מטרות ארוכות טווח שמחולקות בצורה ברורה למטרות קצרות טווח, שמאפשרות חוויה של הצלחה וחיזוק של מוטיבציה. בתנאים כאלה מתחזקים גם קשב וריכוז.

  • עבודה אישית– מזמינה חוסר השוואה ויכולת להתקדם בקצב שלך
  • עבודה בזוגות – כאן נוצרת פעולת גומלין בין שני ילדים, כך נוצר מיקוד בשל עבודה בשיתוף פעולה.

כשהילד מרגיש איך זה כשפוגעים בו – מתפתחת היכולת לווסת כוח ולפתח שליטה עצמית כמו גם הידיעה מה חווה בן הזוג שלו. חוויה זו משפיעה על תחום החישה ומאזנת מצבים של רגישות יתר או של תת רגישות.

תיעול של אימפולסיביות ותוקפנות עם המטרה לווסת את הפעולה ולשלוט בה.

הגורם החברתי מעורב בסיטואציה של שימוש בכוח שלא בכוונה תוקפנית.

סימני התקדמות ברורים מאד – מקומות ישיבה, חגורות ודרגות, טקסים ברורים של התחלה וסוף השיעור מאפשרים להפחית את המתח הקשור באימפולסיביות, בסף תסכול נמוך ובפעלתנות יתר.

כללי התנהגות שמקדמים לוחם קראטה– דגש על המאבק עם עצמך, “זה בסדר שקשה”, זו אמנות לחימה, ואתה נלחם גם מול ההרגלים או ההתנהגות שלך. הדבר מפנה את הילד אל עולמו הפנימי ומאזן את ההשפעה של גירויים הבאים מבחוץ.

הטכניקות בקראטה מערבות הצלבה של שני צדדי המוח ומעודדות יצירה של נוירונים במוח שמתפתחים עד גיל 7-8 אצל הילד. אצל ילדים בוגרים יותר הפעילות מגרה הפרשה של מוליכים עצביים שונים לדוגמא סרוטונין ונוירו אפינפרין בעלי השפעה חיובית על מצבי דיכאון וחרדה.

לסיום,

אימוני קראטה הם דרך מומלצת מאד להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ונוער.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here