סוגי פציעות ספורט

בכול עיסוק בספורט קיים סיכון לפציעה ועדין הסיכונים לבריאותנו גדולים עשרות מונים בגין חוסר פעילות גופנית. בקרב המטופלים במרפאתי ישנם גם כאלו שנפגעו מסוגי ספורט לא אלימים כגון יוגה ופנדלקרייז או כאלה שנקעו את הקרסול תוך כדי הליכה רגועה על חוף הים. כמובן שהסיכויים להיפצע במהלך אימון ספורט אגרסיבי גבוהים הרבה יותר. פציעה היא על כן חלק מעשייה הספורטיבית. אם אתה עוסק בספורט מספיק זמן הרי שאתה צפוי להיפצע! אך אל דאגה, רוב הפציעות ניתנות למניעה או לריפוי על ידי מנוחה קצרה בלבד וללא צורך בשיקום ארוך. החכמה היא לזהות את הפציעות שמצריכות טיפול ושיקום אגרסיביים ולנהל אותם באופן יסודי.

בעבר רק חיילים, ספורטאים מקצועיים, תלמידים ומיעוט שעסק בפעילות גופנית היה חשוף לפציעות ספורט. היום המצב שונה. הספורט והיתרונות שלו נישאים בפי כול. כולם רוצים להיות ספורטאים וליהנות מתרומתו לאיכות החיים. ואכן, יותר ויותר אנשים מצליחים לפנות זמן ולהתאמן. העיסוק בספורט נעשה עכשיו בכול ימות השבוע ולא רק בסופי שבוע. והספורטאים… הם רזים יותר, חזקים יותר, מרגישים טוב יותר, מאושרים יותר אבל… הם גם נפצעים יותר. עניין זה נכון בעיקר לגבי אלו שמתאמנים יתר על המידה או באופן שגוי.

  • סוגי פציעות ספורט

חומרתן של פציעות הספורט משתרעת בין פציעות קלות לפציעות קשות ואף מוות. ברוב המקרים הפציעות הן קלות והריפוי קצר אך בחלק קטן מהמקרים הפציעות הן קשות וההחלמה מהן עלולה להימשך זמן רב. בין הפציעות השכיחות אנו מוצאים: שברים ברמות חומרה שונות, חבלות ראש וזעזועי מוח, שטפי דם ודימומים, פגיעות במפרקים, פגיעות בשרירים וברקמות רכות אחרות כגון: גידים, רצועות, בורסות, עצבים, עור וציפורניים. התייבשות, מכת שמש ואובדן חום גוף. את פציעות הספורט מחלקים לשני סוגים עיקריים:

  1. פציעות חבלה
  2. פציעות ממאמץ חוזר ושימוש יתר

  • פציעות חבלה

פציעות ספורט בגין חבלה הן פציעות שנגרמות בעקבות טראומה חדה. לרוב פציעות אלו מתרחשות במגרשי הספורט. בעיקר בסוגי הספורט הכרוכים במגע: משחקי כדור, רוגבי, אומנויות לחימה ועוד. התנגשויות בין שחקנים, נפילות, חבטות של ציוד או כדורים בפנים או בחלקי גוף אחרים. כל אלו ואחרים הם מנגנוני פציעה טראומטיים. הנזק הוא לרוב מתיחות שרירים, שטפי דם, שריטות ודימומים קלים. אך גם יכול להיות קשה יותר ולכלול שברים, פריקות וחבלות ראש ועמוד שדרה קשות. חומרתן הפגיעות נקבעת על פי הנזק לרקמה, סוג הרקמה, מיקומה וגיל הפצוע.

  • פציעות ממאמץ חוזר או משימוש יתר

עומסים גדולים מוטלים על גופינו במהלך פעילות ספורטיבית. המוטיבציה להצליח ולנצח מגבירים את העומס הזה עוד יותר. בחלק גדול מענפי הספורט הללו העומס והאזורים האנטומיים עליהם הוא מוטל אינם מגוונים. החיבור הזה שבין עומס גבוה שנופל שוב ושוב על אותו מפרק או גיד או שריר הוא הגורם לפציעות ממאמץ חוזר. פציעות ממאמץ חוזר אופייניות לענפי ספורט רבים ובכללן ריצה, הליכה, אופניים, גולף, טניס, באולינג וכל ענף ספורט אחר המחייב ביצוע חוזר של אותן פעולות. פעולות חוזרות והעומסים הנגרמים בעקבותיהם גורמים לאגירת נזק אטית לרקמה עליה מוטל העומס. נזקים אופייניים יכללו שחיקת סחוס, דלקות גידים, דלקות ברקמת הבורסה לחץ על עצבים ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here