המפתח לחיים מלאי אנרגיה נמצא אצלך!

מדי פעם יוצא לי לשאול עצמי את השאלה: “כמה אנרגיה יש לך?”

התשובה לשאלה הזו נוגעת ברבדים רבים בחיינו: כמה כוח יש לי כדי להמשיך ולעשות מה שאני עושה? האם אני מצליח להנות מהיום שלי או רק מחכה להזדמנות לנוח? עד כמה אני מצליח לבצע את מה שעלי לבצע?

מרבית האנשים מתמודדים עם השאלה הזו או לחלופין עם עייפות והמתח, שלעיתים נתפסים כ-”אין הברירה” של החיים המודרניים.

אם גם אתם חשים כך, הרי שהבנה של תהליכי חילוף החומרים בגוף, הוא נושא שיעניין אתכם וילמד אתכם, כיצד למנוע או להקטין את אותן תופעות. חילוף החומרים קשור קשר ישיר ליכולת של כל אחד לייצר אנרגיה ולהרגיש חזק וחיוני, ומסתבר שיש דרך מפתיעה בפשטותה לשפר את חילוף החומרים שלכם.

ראשית בואו ונבין מהו בכלל חילוף חומרים (באנגלית מטבוליזם). מדובר בתהליך, של קליטת חומרים מהסביבה, עיבודם, הפקת אנרגיה מהם ופליטת הפסולת מערכת העיכול שלנו למשל, היא מערכת שמבצעת תהליך שכזה – אנחנו אוכלים תפוח, מפרקים אותו, מעבדים אותו והופכים אותו לויטמינים ומינרלים, שמהם אנו יכולים לייצר אנרגיה, ושאריות התפוח, שאנחנו לא צריכים, נפלטות בשירותים. תהליך דומה קורה גם ברמה של תא בודד בכל מקום בגופנו.

כשחילוף החומרים עובד באופן תקין, אתם תרגישו אנרגטיים, לא עייפים, רזים ובריאים. כשקצב או יעילות חילוף החומרים יורדים, גם כוחה של מערכת החיסון יורד, סביר שמחלות כרוניות תצוצנה, השמנה וכמובן עייפות. וכמובן שהדבר משפיע עלינו גם בפן הרגשי, ולא לטובה.

מה דרוש לחילוף חומרים בריא?

  • חום – חום גוף תקין (כלומר 36.6 אם תמדדו חום רגע לפני שקמתם מהמיטה), יוצר סביבה שבה אנזימים – חומרים שמזרזים פעילות כימית בגוף פועלים בצורה הטובה ביותר.
  • תנועה – תנועה יוצרת חום. תנועה גם מעודדת כניסה של חמצן לרקמות וחמצן מעורב כמעט בכל תהליך חילוף חומרים בגוף. תנועה עוזרת לגוף גם לנקות רעלים על ידי הנעת מערכת הלימפה והזעה.
  • בלוטת התריס ואיזון הורמונלי – בלוטת התריס נמצאת בצוואר, ניתן להרגיש אותה כשבולעים רוק (זה החלק שזז מעל הוושט). הורמון בלוטת התריס הוא חומר שמעודד תהליכי חילוף חומרים ומעורב גם כן בתהליכי חילוף חומרים רבים בגוף. הורמונים נוספים תורמים לתהליכים של חילוף חומרים, למשל הורמוני סטרס שמיוצרים ביותרת הכליה.

איך סטרס משפיע על חילוף חומרים?

בזמן סטרס, וזה לא חייב להיות סטרס נפשי. סטרס יכול לנבוע גם מבעיות בגוף כמו מחלות בעבר, תרופות שנוטלים, עבודה מאומצת, חוסר בשעות שינה ועוד…אז בזמן שהגוף חווה סטרס, הוא מפריש מבלוטה שנמצאת מעל הכליה קבוצת הורמונים שגורמים לסטרס, אז קורים כמה דברים לגוף. למשל: פחות דם מגיע למערכת העיכול. הנשימה הופכת לרדודה – מגיע פחות חמצן. הורמונים שתפקידם לתרום לחילוף חומרים מעוכבים ובעצם נוצר מצב שבו חילוף החומרים יורד.

אז מה הקשר לצוואר?

בצוואר נמצאים עצבים שעוזרים לנו להרגע. הם קשורים לחלק במערכת העצבים שנקרא “מערכת העצבים האוטונומית” (כלומר החלק האוטומטי של מערכת העצבים שמווסת בין סטרס לרוגע). כשיש סטרס, השרירים מתכווצים – הם נכנסים לכוננות ומתחיל עומס סביב הצוואר והשכמות. לאותם עצבים שנמצאים בצוואר יש גם תפקיד גדול בפעילות בלוטת התריס. כך שכשהבעיות בצוואר מתחילות גם חילוף החומרים יורד. מה עושים? מתחילים בצורה הדרגתית לשחרר את הצוואר על ידי תרגילים מתאימים וחילוף החומרים בהדרגה עולה ואתם נרגעים. מה יותר טוב מזה?

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here